Minap motorral mentem bevásárolni. Tesco előtt motor leállít, sisak le. Látom hogy egy apuka és kb 9-10 éves kisfia vizslatja a gépet. Hízott a májam mint mindenkinek. Mondták, hogy szép meg minden, aztán a következő párbeszéd alakult ki:
- Mekkora?
- 400 as
- Csaaaak???
- Szerintem elég az.
- Áh már lehet kapni 600 ast is meg van talán 750 es is.
- Sőt még van 1000 es is. De minek?
- Az még gyorsabb.
- Köszönöm, de nekem bőven elég ez.
Nah az ehez hasonlódolgok miatt írtam egy kis okosítást! Aki nem szereti a motorokat az most lapozzon el!
Az elfeledett géposztály…
…avagy a 400 asok klubbja. Manapság a 400cm3 es motoroknak nem tartoznak a keresettek közé. Gondolok itt a túra és sport kategóriára, mert bizony a krossz, endúró, és robogó tulajok nagyon szeretik ezt a löktérfogatot. De miért lett ilyen mostoha a sport és túra gépek sorsa?
Hazudnék ha azt mondanám, hogy nem a PR osok kezét látom benne. Persze tudom, hogy nem lehet kizárólag őket okolni. Ezek a gépek főleg japán belpiacra készülnek, ezért ritka a fiatal model, és kicsit bonyolultabb beszerezni az esetleges javításokhoz az alkatrészeket. Körülbelül itt ki is merült a kategória negatív oldala. A motor teljesítménye vátozó, de kb 40 Le től 70 Le ig tart. A sport modellek egyértelműen az erősebbek, ezek közül is a Kawasaki ZXR a bajnok. De ez nem jelenti, hogy ez lenne az egyetlen választás. Rendkívül jó sportmotrokat találunk még ha kicsit körülnézünk. Ilyen Pl. a Suzuki GSXR, Honda CBR, Yamaha FZR, és az unikum V4 es blokkjával a Honda VFR. Túra vonalon talán a legkeresettebbek a Yamaha XJR, Honda CB1 super four, Kawasaki ZZR, Suzuki GSF Bandit, és a Suzuki RF 400. Ezeket a motorokat kifejezetten tudom ajánlani kezdőknek és újrakezdőknek de tapasztalt motorosoknak is jó szórakozás.
Nézzük meg a mögöttük húzódó technikát. A felsoroltak (a vfr en kívül) mind soros, 4 hengeres blokkal rendelkeznek. Ez ugye azt jelenti, hogy 1 henger csupán 100cm3 . Alacsony fordulaton emiatt nyomatékszegények, viszont nem rendellenes a 14-16000 fordulat sem. Erejük sehol nem válik kiszámíthatalanná, viszont könnyű súlyuk rendkívül mozgékonnyá teszi őket. A sportmotorok végsebessége meghaladhatja a 200 Km/h t is. A száguldásnak elől kettő, hátul 1 tárcsafék vet – nagyon hatékonyan - gátat!
Futóművük hasonlóan hatékony de itt azért már vannak eltérések. Egyes modelleken minden irányban állítható míg másokon csak a gyári beállítás használható. A mezőnyböl itt is kiemelkedik a ZXR, illettve a GSXR. Ezek már Up side Down (USD) vagy mai divatos néven fordított teleszkóok vannak. Ennek lényege a kisebb rugózatlan tömeg. A VFR itt is egyedi megoldással állt elő. Egylengőkaros hátsó felfüggesztése nemcsak jól néz ki de nagyon hatékony is. Teljesítőképességük határát általában 2 személyel érik el nagyon ezek a futóművek.
Túrázásra egyébként kifejezetten alkalmasak. Hátrányt talán csak a kis benzintank jelent, de a legtöbb motor hatótávja így is eléri a 250-300 Km t. Jól pakolható, strapabíró gépek ezek, és teljsen kiszámítható viselkedésük miatt nyugodtan tudom ajánlani bármelyik típust akár hosszabb utakra is.
Ezeket a motorokat alacsony fenntartási költség és viszonylag alacsony ár jellemzi. Alkatrészellátás már folyamatos magyarországon is. Mindenkinek tudom ajánlani akit még nem kapott el a PR osok megalomániája.
GSXR 400 kigyorsítás. Szép hangja van
ZXR 400 al a Pannonia Ringen. Ez mindent elárul a 400 asokról.
Utolsó kommentek